یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یو ذین و کان الله غفورا رحیما «احزاب-59»:
ای پیامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو جلبابهای خود را برخویش فرو افکنند(نزدیک خود سازند)، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنان سر زده ، توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده مهربان است.
مفسران و اهل لغت، براى جلباب سه معنى ذکر کردهاند:
1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى که از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سینهها را مىپوشاند.
2- مقنعه و خمار (روسرى).
3- پیراهن گشاد.
گرچه این معانى با هم تفاوت دارند ولى قدر مشترک همه آنها این است که بدن را به وسیله آن بپوشاند. اما بیشتر به نظر مىرسد که منظور، پوششى است که از روسرى بزرگتر و از چادر کوچکتر است.
بنابراین نمىتوان گفت که جلباب منحصرا بر چادر دلالت دارد. ولى اگر کسى بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، مسلما چادر حجاب برتر است زیرا حکمتهاى حجاب در چادر بیشتر یافت مىشود، گرچه پوشیدن چادر واجب نیست.
حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دستها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مىگردد.
در این جا چند نکته وجود دارد که براى روشن شدن آنها باید دید اساسا فلسفه حجاب چیست؟ حجاب دو فلسفه اساسى دارد که با یکدیگر ارتباط تام دارند:
1) مصونیت زن در برابر طمعورزىهاى هوسبازان.
2) پیشگیرى از تحریکات خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمین سلامت و بهداشت معنوى جامعه.
حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسى پیامى قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن این است که در برابر همه مردان اجنبى نوعى هشدار و اعلام «دور باش!» مىدهد،
منبع: پرسش و پاسخ-نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
موارد مرتبط:
کلمات کلیدی: